REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO


Postanowienia ogólne

1.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

§ 1

 Cmentarzu – rozumie się przez to cmentarz parafialny w Okocimiu

 Administrator cmentarza- rozumie się przez to Proboszcza Parafii Okocim,

który wykonuje swoje zadania przy wsparciu Parafialnej Rady Ekonomicznej.

 Zarządca cmentarza – osoba fizyczna lub firma wybrana do zarządu

zwykłego nad cmentarzem.

 Dysponencie grobu – rozumie się przez to założyciela grobu lub inną osobę

uprawnioną do podejmowania decyzji dotyczących danego grobu.

 Pokładne – opłata wnoszona właścicielowi cmentarza za możliwość

utrzymania grobu na tym cmentarzu (przyznanie prawa do użytkowania

danego miejsca pochówku).

2. Na cmentarzu parafialnym można urządzać groby zgodnie z obowiązującymi

przepisami:

1) grób zwykły (ziemny) – nie murowany, dół w ziemi, do którego składa się

trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią;

2) grób murowany – dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do

którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę;

3) rodzinny – zapewniający pochowanie dwóch lub więcej trumien ze zwłokami

lub urn. Przestrzeń takiego grobu nie może przekraczać wielkości dwu

grobów pojedynczych niezależnie od ilości pięter w dół;

4) katakumby – pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku

zwłok, nisze w pionowej ścianie położone obok siebie w szeregu i nad sobą,

przeznaczone do chowania zwłok;

5) kolumbarium - należy przez to rozumieć budowlę z niszami przeznaczonymi

do składania urn.

3.Teren cmentarza jest własnością Parafii p.w. Trójcy Przenajświętszej w Okocimiu.

§ 2

Administratorem cmentarza jest Proboszcz, który czuwa nad przestrzeganiem

zasad dotyczących sakralnego charakteru miejsca, bezpieczeństwa i przyjętego

1

planu zagospodarowania. Wykonuje on swoje zadania przy wsparciu przedstawicieli

Parafialnej Rady Ekonomicznej lub Rady Cmentarnej.

Postanowienia porządkowe

§ 3

Cmentarz jest dostępny codziennie od godz. 6 do zmroku, z wyjątkiem Dnia

Wszystkich Świętych oraz Dnia Zadusznego. W tych dniach cmentarz jest dostępny

całą dobę. Przebywanie na cmentarzu w innym czasie jest zabronione.

§ 4

1. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również w jego

otoczeniu, spoczywa na dysponencie grobu. Nieczystości należy składać do

pojemników (lub kontenera) w wyznaczonych do tego miejscach.

2. Woda ze studni obok cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana

jedynie do celów gospodarczych.

§ 5

Na terenie cmentarza zakazuje się:

a. przebywania na jego terenie poza godzinami otwarcia;

b. wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zezwolenia Administratora (nie dotyczy

pojazdów służb porządkowych i interwencyjnych);

c. wjazdu pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem);

d. wprowadzania zwierząt;

e. zakłócania ciszy;

f. palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także

przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia;

g. niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;

h. palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi;

i. ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po

jego terenie;

j. zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego oraz

utwardzania powierzchni w jego obrębie;

2

k. samowolnego wykonywania prac budowalnych i przemieszczania nagrobków;

l. samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów;

m. prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;

n. prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i

marketingowym;

o. uprawiania żebractwa;

p. organizowania świeckich ceremonii pogrzebowych, chyba że, (cmentarz

parafialny jest jedynym w miejscowości), lub rodzina zmarłego akatolika pragnie

pochować go w istniejącym już grobie rodzinnym;

r. dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze

miejsca.

§ 6

Administrator nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, dewastacji pomnika,

zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od następstw tych zdarzeń i

zjawisk dysponent grobu może wykupić sobie ubezpieczenie u dowolnego

ubezpieczyciela.

Groby i prawo do ich nabycia

§ 7

Osoba nabywająca prawo do grobu lub też odpowiedzialna za pochowanie zwłok

zawiera umowę z Administratorem przez fakt wpłaty „pokładnego”. Dokonując tej

czynności strony winny określić rodzaj grobu i jego położenie oraz wskazać

dysponenta grobu, (zał. nr 1).

§ 8

Dysponent grobu jak również wykonawcy opaski grobu ziemnego, pomnika lub

grobowca, w chwili wykupu miejsca grzebalnego na cmentarzu, są informowani

przez Administratora o tym, że:

a. minimalne wymiary poszczególnych rodzajów grobów oraz sposób ich wykonania

i zabezpieczenia określają normy prawa państwowego (zał. nr 2);

3

b. odległość między grobami nie może być mniejsza niż 0,5 m;

c. przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą

Administratora oraz na określonych przez niego warunkach.

§ 9

1. Zmiana dysponenta grobu może dokonać się na skutek przepisania pokwitowania

(umowy) na nową osobę. Zał. Nr 8

2. Jeśli osoba dysponująca grobem nie żyje, prawo do wniesienia powtórnej opłaty

za grób przechodzi na osobę, która dokonała jej pochowania, chyba, że inna osoba

przedstawi odpowiednie orzeczenie sądu o prawie do dysponowania grobem. W

przypadku, gdy osoba dokonująca pochówku dysponenta grobu również umiera,

następuje okres karencji wynoszący 2 lata, tak, by krewni mogli wyrazić swoje

zainteresowanie, co do dalszej troski o grób.

3. Po upływie 20 lat od pochówku i karencji, o której mowa w ust. 2, gdy nikt nie

wyrazi chęci troski o grób, miejsce przechodzi do dyspozycji Administratora

cmentarza, w celu dokonania następnych pochówków. W takiej sytuacji dotychczas

uprawnionym osobom nie przysługuje roszczenie o przywrócenie prawa do grobu,

nawet gdyby nadal troszczyły się o jego stan.

§ 10

1. Pierwszeństwo do powtórnej opłaty grobu ma osoba, na którą jest wystawione

imienne pokwitowanie.

2. Za pisemną zgodą osoby posiadającej pierwszeństwo uiszczenia powtórnej

opłaty, można wystawić pokwitowanie na inną osobę, będącą w stosunku

pokrewieństwa do osoby zmarłej.

3. Dysponent grobu może zrzec się swego uprawnienia na rzecz członków rodziny

zmarłego. Zrzeczenie osiąga swój skutek prawny po wyrażeniu zgody przez

Administratora. Dysponent może również wyrazić zgodę na likwidację grobu, na

podstawie pisemnego oświadczenia. Zał. Nr 9.

§ 11

1. W przypadku, gdy osoba, która nabyła prawo do grobu wielomiejscowego zmarła,

mogą w nim być jeszcze pochowane pozostałe wskazane przez nią osoby.

2. W przypadku, gdy osoba mająca prawo do grobu wielomiejscowego zmarła bez

wskazania osób, o których mowa w ust. 1, w grobie tym mogą być także pochowani

4

inni zmarli, pod warunkiem wyrażenia na to zgody przez najbliższą rodzinę (osoby

uprawione) zmarłego dysponenta grobu.

§ 12

1. Dopuszcza się możliwość dokonania rezerwacji miejsca grzebalnego i miejsca

pod budowę grobu murowanego na okres 10 lat. Rezerwacja rozpoczyna się z

chwilą jej opłacenia i po upływie terminu może być przedłużana.

2. Dokonujący rezerwacji ma pierwszeństwo w dokonaniu jej prolongacji jedynie w

przypadku, gdy dane miejsce nadal przeznaczone jest na grób. Gdy Administrator

podjął decyzję o innym przeznaczeniu terenu, nie można dokonać ponownej

rezerwacji.

3. Pierwszeństwo, o którym mowa w ust. 2 ustaje po 60 dniach od wygaśnięcia

rezerwacji.

4. Miejsca rezerwowe nie mogą być przedmiotem obrotu, chyba, że w szczególnym

przypadku zgodę na dokonanie takiej czynności wyda Administrator.

5. Zakazuje się wykupywania przez firmy miejsc grzebalnych w celu ich

późniejszego odsprzedania. Administrator może jednak polecić wybudowanie kilku

piwnic rezerwowych, za których wykonanie, przy wykupie miejsca grzebalnego,

zapłaci dysponent grobu.

6. W przypadku, gdy pomimo dokonania rezerwacji zwłoki osoby zmarłej zostały

pochowane w innym miejscu grzebalnym, zarezerwowany plac przechodzi do

dyspozycji Administratora. W takim wypadku, jak również przy zrzeczeniu się praw

do grobu murowanego, Administrator nie wypłaca dysponentowi odszkodowania

oraz nie zwraca wniesionej już opłaty.

§ 13

1. Jeżeli na cmentarzu znajduje się zaniedbany i bezpowrotnie niszczejący grób

mający walory zabytku, to Administrator po upewnieniu się, że dotychczasowy

dysponent grobu jak i jego krewni nie są zainteresowani prolongatą i

przeprowadzeniem działań konserwatorskich – może udostępnić go innej osobie,

która przeprowadzi konieczne naprawy i otrzyma prawo do dochowania.

2. Procedura, o której mowa w ust. 1 wymaga uprzedniego zasięgnięcia opinii

Diecezjalnego Konserwatora Zabytków oraz publicznego podania informacji o

możliwości składania ofert.

3. Prowadzenie prac budowlanych i rewitalizacyjnych wymaga zastosowania się do

wskazań odpowiedniego konserwatora zabytków.

5

4. W zwyczajnych okolicznościach nie dokonuje się ponownego pochowku w

grobach, które posiadają wartość pamiątek historycznych (ze względu swą na

dawność lub osoby, które są w nich pochowane, lub zdarzenia, z którymi mają

związek) albo niepodważalną wartość artystyczną.

Zagospodarowanie cmentarza i prowadzenie na nim prac

§ 14

1. Wykonywanie jakichkolwiek prac na cmentarzu, zarówno osobiście, jak i na

podstawie zlecenia (załącznik nr 3), jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą

Administratora i w porozumieniu z zarządcą cmentarza, którego mianuje

Administrator. Powierzenie tych prac osobom lub firmom kamieniarskim odbywa się

na podstawie wydanego pozwolenia (załącznik nr 4).

2. Zezwolenie na prace budowlane i renowacyjne traci swoją moc po upływie

sześciu miesięcy od daty jego wydania.

3. W wykonywaniu prac związanych z kopaniem grobów Administrator cmentarza

dysponuje własnym grabarzem, przy zachowaniu przepisów o ochronie konkurencji i

konsumentów. Zasada ta obowiązuje również przy przygotowaniu miejsca

pochówku.

§ 15

1. Prace budowlane i renowacyjne mogą odbywać się wyłącznie w dni robocze w

godzinach otwarcia cmentarza. Odstępstwo od ww. reguły wymaga uprzedniej

aprobaty Administratora.

2. Wykonywanie prac budowlanych i porządkowych nie może zakłócać powagi

miejsca oraz kolidować z ceremoniami pogrzebowymi.

3. Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej

bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego

zabezpieczenia folią lub plandeką.

4. Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą być usunięte poza teren

cmentarza przez wykonującego pracę i na jego koszt.

5. W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą

zezwolenie.

6

6. Administrator i dozorca cmentarza mają prawo kontroli osób, pojazdów, sprzętu

oraz materiałów budowlanych, używanych w trakcie prac na cmentarzu.

7. Przed i po zakończeniu prac na cmentarzu należy sporządzić protokół (załącznik

nr 5,6).

§ 16

1. Wykonawca prac budowlanych i renowacyjnych odpowiada zarówno za

wyrządzone przez siebie szkody, jak i za szkody spowodowane przez jego

pracowników oraz inne osoby, którym zlecił prace na cmentarzu.

2. Administrator w zależności od zaistniałej szkody lub wywołanego zgorszenia,

posiada prawo do stałego lub czasowego zakazu działalności na cmentarzu

wykonawcy, który nie przestrzega obowiązujących norm (w tym niniejszego

Regulaminu).

Dokonywanie ekshumacji

§ 17

Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest dokonywana na wniosek osób

uprawnionych i powinna odbywać się w okresie od 16 października do 15 kwietnia.

Należy przy tym zachować przepisy i zarządzenia wydane przez odpowiednie

organy władzy państwowej.

Opłaty cmentarne

§ 18

1. Opłaty cmentarne wynikają z kosztów funkcjonowania cmentarza oraz

konieczności wykonania niezbędnych prac inwestycyjnych. Są one pobierane od

miejsca grzebalnego, a ich wysokość zależy od rodzaju grobu i jest ustalana przez

Administratora w porozumieniu z Radą Parafialną (Zał. Nr 7).

2. Dysponent grobu ziemnego winien uzyskać zezwolenie Administratora na

wzniesienie pomnika, nagrobka lub wykonania obmurowania grobu i wnieść opłatę z

tego tytułu, chyba, że uczynił to przy opłacie miejsca grzebalnego.

3. Opłaty za prawo do grobu pobierane są na okres 20 lat. W tym czasie nie jest

możliwe pochowanie innej osoby w grobie pojedynczym, z wyjątkiem urn. Po

7

upływie tego okresu prawo do grobu może zostać prolongowane. W przypadku

braku prolongaty grób może zostać poddany likwidacji, a miejsce wykorzystane do

pochowania innej osoby, z tym, że nowy dysponent grobu pokrywa koszty związane

z pogłębieniem grobu i pochowaniem znajdujących się w nim szczątków.

4. Ustala się, że okres karencji po upływie 20 lat wynosi 2 lata. Po upływie tego

okresu nagrobki na miejscach ponownie nieopłaconych przechodzą do dyspozycji

Administratora, a ich właścicielom nie przysługuje odszkodowanie.

5. Dysponent grobu murowanego wieloosobowego nie ma obowiązku uiszczenia

opłaty związanej z prolongatą. Wnosi jednak opłatę za pochowanie innych zwłok w

pozostałych wolnych miejscach. Ponadto zawsze partycypuje w kosztach odbierania

odpadów oraz utrzymania cmentarza.

6. Odzyskiwanie miejsc do pochówku w grobach murowanych jest dopuszczalne

jedynie po upływie 20 lat od ostatniego pochówku w danym pionie grobu. Należy

wtedy zadbać o pochowanie szczątków ludzkich na dnie grobu oraz zachować

procedury przewidziane przy ekshumacji zwłok.

7. Zestawienie wysokości ustalonych opłat znajduje się u Administratora.

Przepis końcowy

§ 19

1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają

powszechnie obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności Ustawa o

cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz Instrukcja o Cmentarzu Parafialnym w

Diecezji Tarnowskiej z dnia 06 marca 2019 roku.

2. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1.03.2025

Administrator cmentarza

…..………………………..

(podpis Proboszcza)

Załącznik nr 2 do Regulaminu Cmentarza Parafialnego w Okocimiu.

Wymiary grobów.

Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą

spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków, z dnia 7

marca 2008 r. Dz.U.2008 nr 48 poz. 248):

Minimalne wymiary grobu ziemnego pojedynczego, w którym składa się trumnę ze

zwłokami dziecka do lat 6: długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m.

Pozostałe groby ziemne pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami

powinny mieć wymiary: długość 2,0 m, szerokość 1.0 m, głębokość 1,7 m. Groby

pojedyncze ziemne, w których składa się urnę, mają mieć wymiary: długość 0,5 m,

szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.

Groby murowane powinny mieć następujące wymiary minimalne:

a. pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,2 m, szerokość

0,8 m, głębokość 0,8 m;

b. Pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m,

głębokość 0,7 m.

Nagrobki pojedyncze – jedno pole grzebalne, orientacyjne wymiary.

Nagrobki podwójne – dwa pola grzebalne – orientacyjne wymiary.

Załącznik nr 3

Pełnomocnictwo do prowadzenia prac kamieniarskich na terenie

cmentarza parafialnego w Okocimiu

Ja niżej podpisany ………………………………………..............

(imię i nazwisko)

……………………………………………………………………..

(numer PESEL)

zamieszkały ……………………………………………………………………..

(adres)

udzielam pełnomocnictwa do prowadzenia w moim imieniu i na mają

rzecz czynności formalno-prawnych u Administratora cmentarza

parafialnego przy ul. Goetzów Okocimskich w Okocimiu.

Zakładowi kamieniarskiemu ....................................................................

……………………………………………………..……………………………

(nazwa, adres, imię i nazwisko właściciela)

w dniu / na okres ………………………………………………………………..

.……………………………………………………………………………………

(lokalizacja grobu)

…………………………………………………………………………………….

(rodzaj i zakres prac)

…………………………………….. ………………………………………….

(przyjmujący pełnomocnictwo)

(udzielający pełnomocnictwa) 


Załącznik nr 4 do regulaminu cmentarza

Pozwolenie na wykonywanie prac kamieniarskich i wjazd na teren

Cmentarza Parafialnego w Okocimiu.

Udzielam pozwolenia na wykonywanie prac kamieniarskich Wykonawcy

Zleceniodawca ………………………………………………………………….

Dysponuję prawem do grobu na podstawie: ………………………………..

Lokalizacja: ……………………………………………………………………...

Rodzaj prac: …………………………………………………………………….

Termin wykonania ………………………………………………………………

Pobrano opłatę zgodnie z cennikiem z dnia ………….. 20 …………..r.

Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami prowadzenia prac

kamieniarskich dotyczących usytuowania oraz wymiarów grobów i

nagrobków na terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu i przyjmuję do

stosowania.

………………………………………… ……………………………………

(podpis wykonawcy)

(podpis Administratora cmentarza)


Załącznik nr 5

Protokół przekazania terenu na wykonanie prac kamieniarskich na

terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu.

Administrator/Zarządca cmentarza parafialnego w Okocimiu przekazuje

teren ……………………………………………………………………………..

…………………………………… w dniu ……………………………………...

Wykonawca ……………………………………………………………………..

Zleceniodawca ………………………………………………………………….

Dysponuję prawem do grobu na podstawie…………………………............

Lokalizacja grobu i rodzaj prac ………………………………………………..

Rodzaj grobu ……………………………………………………………………

Wymiar obiektu …………………………………………………………………

Termin rozpoczęcia i zakończenia prac ……………………………………...

Opis sąsiednich grobów ……………………………………………………….

Inne uwagi ……………………………………………………………………….

…………………………………..

(przekazujący)

……..………………………………

(przyjmujący)

PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU

Załącznik nr 6

Protokół odbioru terenu po wykonaniu prac kamieniarskich na

terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu.

Administrator/Zarządca cmentarza Parafialnego w Okocimiu odbiera

teren w dniu……………………………………………………………………...

Wykonawca: …………………………………………………………………….

Lokalizacja i rodzaj prac ………………………………………………….

Prace zostały wykonane zgodnie / niezgodnie z protokołem przekazania

terenu z dnia …………………………………………………………………….

Uwagi

……………………………………………………………………………............

…………………………………………………………………………………….

……………………………………….. ………………………………………..

(przekazujący)

Wykonawca

(przyjmujący)

Administrator/Zarządca cmentarza


PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU

 Załącznik nr 7 do regulaminu cmentarza

OPŁATY CMENTARNE

Cmentarza Parafialnego w Okocimiu ważne od 1 marca 2025 roku

LP.

RODZAJ OPŁATY OKRES REZERWACJI WYSOKOŚĆ

OPŁAT(dotyczy

mieszkańców Parafii

Okocim)

UWAGI

1. Wykupienie grobu

jednomiejscowego

20 lat 500 zł

W przypadku osób spoza

Parafii zarówno przy

wykupieniu grobu ziemnego

czy murowanego

obowiązuje dodatkowa

opłata/ofiara na utrzymanie

cmentarza w wys. 1000,00

zł. Dotyczy to również

urządzenia nowego grobu

na istniejącym grobie przez

Dysponenta spoza Parafii.

2. Wykupienie grobu

dwumiejscowego

20 lat 500 zł

3. Wykupienie grobu

czteromiejscowego - 500 zł

4. Wykupienie grobu

dziecięcego, dziecko do 6 lat

20 lat Bez opłaty

5. Przedłużenie

ważności/prolongata/ grobu

jednomiejscowego

20 lat 500 zł

6. Przedłużenie

ważności/prolongata/ grobu

dwumiejscowego

20 lat 500 zł

7. Opłata za pochowanie kolejnych

zwłok w pozostałych wolnych

miejscach w grobie ziemnym i

murowanym

20 lat/grób ziemny

500 zł

8. Przedłużenie

ważności/prolongata/ grobu

dziecięcego, dziecko do 6 lat

20 lat 250 zł W przypadku osób spoza

Parafii Okocim opłaty za

prolongatę zwiększa się o

100% obowiązującej

stawki.

9. Postawienie pomnika/nagrobka

na grobie jednomiejscowym

Opłata jednorazowa 800 zł

10. Postawienie pomnika/nagrobka

na grobie dwumiejscowym

Opłata jednorazowa 800 zł

PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU

 Załącznik nr 7 do regulaminu cmentarza

11. Postawienie pomnika/nagrobka

na grobie czteromiejscowym

Opłata jednorazowa 800 zł

12. Postawienie pomnika/nagrobka

na grobie murowanym

wykupionym przed wejściem w

życie regulaminu

Opłata jednorazowa 10% wartości nagrobka

jednak nie mniej niż 1200

Każdy nowy pochówek w

grobie wielomiejscowym

przedłuża okres trwałości

grobu po opłaceniu w

momencie pochówku lub w

dacie upływu wcześniej

opłaconego okresu.

13. Postawienie pomnika/nagrobka

na grobie dziecięcym, dziecko

do 6 lat

Bez opłaty Bez opłaty

14. Wykupienie miejsca na

urnę(grób ziemny)

20 lat 400 zł

15. Przedłużenie

ważności/prolongata/ miejsca na

urnę (grób ziemny)

20 lat 400 zł

16. Postawienie nagrobka na

grobie urnowym ziemnym

opłata jednorazowa 400 zł


OŚWIADCZENIE DYSPONENTA

Oryginał / Kopia *

Imię i nazwisko dysponenta

Adres zamieszkania

Legitymujący się dowodem osobistym (nr,

seria)

wydanym przez,:

Telefon kontaktowy

Dyspozycja

dotyczy grobu zmarłej/-ego

Nr kolejny

SEKTOR

Numer

Dysponentem grobu zostaję na okres

do:

1. Oświadczam, że nie ma sprzeciwu osób wymienionych w art. 10, ust. 1 Ustawy z dn. 31.01.1959 r.

o cmentarzach i chowaniu zmarłych, bym była/był dysponentem w / w grobu na cmentarzu

parafialnym w Okocimiu

Okocim, dn…………………… Podpis dysponenta: …………………………………………………………

2. Oświadczam także, że zapoznałem(am) się z regulaminem cmentarza

Okocim, dn…………………… Podpis dysponenta: ………………………………………………………...

Osoba przyjmująca oświadczenie: …………………………………………………………………………...

Podpis Administratora/Zarządcy cmentarza : ……………………………………………………

Okocim, dn……………………………….

Ustawa z dnia 31.01.1959, (tekst jednolity z 15.12.2015): art.10 ust. 1. :

1) pozostały małżonek,

2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),

3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),

4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo rodziców, dzieci

rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa itd),

5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha, pasierbowie).

 

WNIOSEK O LIKWIDACJĘ / ZEZWOLENIE NA LIKWIDACJĘ GROBU*)

………………………………………..

(imięi nazwisko dysponenta grobu)

…………………………………………

(adres zamieszkania)

………………………………………….

(tel. kontaktowy)

…………………………………………

(stopień pokrewieństwa z osobą zmarłą)

Okocim, dnia ………………………

Zwracam się z prośbą o likwidację / zezwolenie na likwidację*) grobu, zm………………………………....,

…………………………….……… ………, ur. …..…….……………. zm………………………………….

……………………..…………….. pochowanej / pochowanego*) na Cmentarzu Parafialnym w Okocimiu.

sektor: ………….Nr ………… i grobu zm……………………………………………………………….…...,

…..…………………………., ur. …….………………………… zm., ……………………………………..…

……………………..………….. pochowanej / pochowanego*) na Cmentarzu Parafialnym w Okocimiu*)

sektor: …………. Nr ………… .

Oświadczam, że jestem jedną z osób uprawnionych do dysponowania w/w grobem / grobami*) i że

pozostałe osoby uprawnione, wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i

chowaniu zmarłych - tekst jednolity (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 62) nie zgłosiły w tej sprawie sprzeciwu.

Oświadczam ponadto, że zrzekam się / nie zrzekam się*) prawa do grobu / grobów*) na rzecz

Administratora cmentarza*) i wyrażam zgodę na użycie ww. grobu / grobów*) do ponownego pochówku. /

a plac po zlikwidowanym / zlikwidowanych*) grobie / grobach*) pozostawiam jako rezerwację*).

*) Niepotrzebne skreślić

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób

fizycznych w związku przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia

dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) wyrażam zgodę na przetwarzanie i wykorzystywanie moich

danych osobowych niezbędnych do realizacji procedur związanych z likwidacją grobu oraz korespondencji z zakresu spraw

prowadzonych na cmentarzach komunalnych w Gminie Lubawka. Jednocześnie oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą

informacyjną

……………………………………………..…… …….……..….…………………………………….

Oświadczenie podpisano w obecności:

czytelny podpis osoby składającej wniosek-oświadczenie

Administratora/ Zarządcy cmentarza

(pieczęć i podpis)

Informacja dla osoby składającej wniosek-oświadczenie

Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 62)

Art.10.1 Prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:

1) pozostały małżonek(ka),

2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),

3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),

PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU

4) krewni boczni do 4stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo rodziców, dzieci

rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa itd),

5) powinowaci w linii prostej do 1stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha, pasierbowie).

Zgodnie z § 16 Instrukcji o cmentarzu Parafialnym w Diecezji Tarnowskiej Administrator

winien zadbać o utrwalenie imion zmarłych, których groby zostały całkowicie zlikwidowane

albo teren udostępniony nowemu dysponentowi grobu. W związku z powyższym nowy

dysponent zlikwidowanego grobu na swój koszt umieści małą tabliczkę z danymi zmarłych na

bocznej ścianie nowego grobu. Zasada ta nie dotyczy sytuacji związanej z ekshumacją i

przeniesieniem zmarłych na nowe miejsce pochówku, w tym przypadku utrwalenie imion

zmarłych należy do osób występujących o zgodę na ekshumację.


OŚWIADCZENIE OSOBY ZGŁASZAJĄCEJ POGRZEB

Okocim, dn. ............................. Numer pogrzebu ................/20…………

Ja ........................................................................zamieszkały(-a) w ...............................................................

PL. .......-..........poczta...................................................ul...................................................nr.........................

legitymujący(-a) się dowodem osobistym seria: ........... nr ........................................................................

w związku z pogrzebem ś.p. ........................................................................................................................

, pozostający do zmarłego/zmarłej w stopniu pokrewieństwa. .............................................................

, pragnący pochować w/w zmarłego/zmarłą w grobie na cmentarzu w OKOCIMIU

Nr kolejny grobu: …………………………; Sektor: ……………..; Numer: …………………....

oświadczam, że nie ma sprzeciwu osób wymienionych w art. 10, ust. 1 Ustawy z dn.

31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.

                .................................................................

                        czytelny podpis, imię i nazwisko

Oświadczam, że zapoznałam(em) się z regulaminem cmentarza.

                .................................................................

                        czytelny podpis, imię i nazwisko

POTWIERDZENIE ADMINISTRATORA/ZARZĄDCY

Zmarły/a został pochowany w grobie ……………………………………………………………………………..

Numer kolejny .................... Sektor …………… numer ………………………………………….

Grób:

 Grób ziemny: pojedynczy – podwójny

 Piwniczka: pojedyncza – podwójna

 Grób urnowy

 Grób dziecięcy

Pobrano „pokładne” w wysokości…………………... zł., zgodnie z aktualnym cennikiem.

………….………………………………

                                                                                                czytelny podpis, imię i nazwisko -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ustawa z dnia 31.01.1959, (tekst jednolity z 15.12.2015): art.10 ust. 1. :

1) pozostały małżonek,

2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),

3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),

4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo

rodziców, dzieci rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa

itd),

5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha,

pasierbowie).                  

Do góry