Postanowienia ogólne
1.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
§ 1
Cmentarzu – rozumie się przez to cmentarz parafialny w Okocimiu
Administrator cmentarza- rozumie się przez to Proboszcza Parafii Okocim,
który wykonuje swoje zadania przy wsparciu Parafialnej Rady Ekonomicznej.
Zarządca cmentarza – osoba fizyczna lub firma wybrana do zarządu
zwykłego nad cmentarzem.
Dysponencie grobu – rozumie się przez to założyciela grobu lub inną osobę
uprawnioną do podejmowania decyzji dotyczących danego grobu.
Pokładne – opłata wnoszona właścicielowi cmentarza za możliwość
utrzymania grobu na tym cmentarzu (przyznanie prawa do użytkowania
danego miejsca pochówku).
2. Na cmentarzu parafialnym można urządzać groby zgodnie z obowiązującymi
przepisami:
1) grób zwykły (ziemny) – nie murowany, dół w ziemi, do którego składa się
trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią;
2) grób murowany – dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do
którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę;
3) rodzinny – zapewniający pochowanie dwóch lub więcej trumien ze zwłokami
lub urn. Przestrzeń takiego grobu nie może przekraczać wielkości dwu
grobów pojedynczych niezależnie od ilości pięter w dół;
4) katakumby – pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku
zwłok, nisze w pionowej ścianie położone obok siebie w szeregu i nad sobą,
przeznaczone do chowania zwłok;
5) kolumbarium - należy przez to rozumieć budowlę z niszami przeznaczonymi
do składania urn.
3.Teren cmentarza jest własnością Parafii p.w. Trójcy Przenajświętszej w Okocimiu.
§ 2
Administratorem cmentarza jest Proboszcz, który czuwa nad przestrzeganiem
zasad dotyczących sakralnego charakteru miejsca, bezpieczeństwa i przyjętego
1
planu zagospodarowania. Wykonuje on swoje zadania przy wsparciu przedstawicieli
Parafialnej Rady Ekonomicznej lub Rady Cmentarnej.
Postanowienia porządkowe
§ 3
Cmentarz jest dostępny codziennie od godz. 6 do zmroku, z wyjątkiem Dnia
Wszystkich Świętych oraz Dnia Zadusznego. W tych dniach cmentarz jest dostępny
całą dobę. Przebywanie na cmentarzu w innym czasie jest zabronione.
§ 4
1. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również w jego
otoczeniu, spoczywa na dysponencie grobu. Nieczystości należy składać do
pojemników (lub kontenera) w wyznaczonych do tego miejscach.
2. Woda ze studni obok cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana
jedynie do celów gospodarczych.
§ 5
Na terenie cmentarza zakazuje się:
a. przebywania na jego terenie poza godzinami otwarcia;
b. wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zezwolenia Administratora (nie dotyczy
pojazdów służb porządkowych i interwencyjnych);
c. wjazdu pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem);
d. wprowadzania zwierząt;
e. zakłócania ciszy;
f. palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także
przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia;
g. niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
h. palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi;
i. ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po
jego terenie;
j. zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego oraz
utwardzania powierzchni w jego obrębie;
2
k. samowolnego wykonywania prac budowalnych i przemieszczania nagrobków;
l. samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów;
m. prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;
n. prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i
marketingowym;
o. uprawiania żebractwa;
p. organizowania świeckich ceremonii pogrzebowych, chyba że, (cmentarz
parafialny jest jedynym w miejscowości), lub rodzina zmarłego akatolika pragnie
pochować go w istniejącym już grobie rodzinnym;
r. dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze
miejsca.
§ 6
Administrator nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, dewastacji pomnika,
zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od następstw tych zdarzeń i
zjawisk dysponent grobu może wykupić sobie ubezpieczenie u dowolnego
ubezpieczyciela.
Groby i prawo do ich nabycia
§ 7
Osoba nabywająca prawo do grobu lub też odpowiedzialna za pochowanie zwłok
zawiera umowę z Administratorem przez fakt wpłaty „pokładnego”. Dokonując tej
czynności strony winny określić rodzaj grobu i jego położenie oraz wskazać
dysponenta grobu, (zał. nr 1).
§ 8
Dysponent grobu jak również wykonawcy opaski grobu ziemnego, pomnika lub
grobowca, w chwili wykupu miejsca grzebalnego na cmentarzu, są informowani
przez Administratora o tym, że:
a. minimalne wymiary poszczególnych rodzajów grobów oraz sposób ich wykonania
i zabezpieczenia określają normy prawa państwowego (zał. nr 2);
3
b. odległość między grobami nie może być mniejsza niż 0,5 m;
c. przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą
Administratora oraz na określonych przez niego warunkach.
§ 9
1. Zmiana dysponenta grobu może dokonać się na skutek przepisania pokwitowania
(umowy) na nową osobę. Zał. Nr 8
2. Jeśli osoba dysponująca grobem nie żyje, prawo do wniesienia powtórnej opłaty
za grób przechodzi na osobę, która dokonała jej pochowania, chyba, że inna osoba
przedstawi odpowiednie orzeczenie sądu o prawie do dysponowania grobem. W
przypadku, gdy osoba dokonująca pochówku dysponenta grobu również umiera,
następuje okres karencji wynoszący 2 lata, tak, by krewni mogli wyrazić swoje
zainteresowanie, co do dalszej troski o grób.
3. Po upływie 20 lat od pochówku i karencji, o której mowa w ust. 2, gdy nikt nie
wyrazi chęci troski o grób, miejsce przechodzi do dyspozycji Administratora
cmentarza, w celu dokonania następnych pochówków. W takiej sytuacji dotychczas
uprawnionym osobom nie przysługuje roszczenie o przywrócenie prawa do grobu,
nawet gdyby nadal troszczyły się o jego stan.
§ 10
1. Pierwszeństwo do powtórnej opłaty grobu ma osoba, na którą jest wystawione
imienne pokwitowanie.
2. Za pisemną zgodą osoby posiadającej pierwszeństwo uiszczenia powtórnej
opłaty, można wystawić pokwitowanie na inną osobę, będącą w stosunku
pokrewieństwa do osoby zmarłej.
3. Dysponent grobu może zrzec się swego uprawnienia na rzecz członków rodziny
zmarłego. Zrzeczenie osiąga swój skutek prawny po wyrażeniu zgody przez
Administratora. Dysponent może również wyrazić zgodę na likwidację grobu, na
podstawie pisemnego oświadczenia. Zał. Nr 9.
§ 11
1. W przypadku, gdy osoba, która nabyła prawo do grobu wielomiejscowego zmarła,
mogą w nim być jeszcze pochowane pozostałe wskazane przez nią osoby.
2. W przypadku, gdy osoba mająca prawo do grobu wielomiejscowego zmarła bez
wskazania osób, o których mowa w ust. 1, w grobie tym mogą być także pochowani
4
inni zmarli, pod warunkiem wyrażenia na to zgody przez najbliższą rodzinę (osoby
uprawione) zmarłego dysponenta grobu.
§ 12
1. Dopuszcza się możliwość dokonania rezerwacji miejsca grzebalnego i miejsca
pod budowę grobu murowanego na okres 10 lat. Rezerwacja rozpoczyna się z
chwilą jej opłacenia i po upływie terminu może być przedłużana.
2. Dokonujący rezerwacji ma pierwszeństwo w dokonaniu jej prolongacji jedynie w
przypadku, gdy dane miejsce nadal przeznaczone jest na grób. Gdy Administrator
podjął decyzję o innym przeznaczeniu terenu, nie można dokonać ponownej
rezerwacji.
3. Pierwszeństwo, o którym mowa w ust. 2 ustaje po 60 dniach od wygaśnięcia
rezerwacji.
4. Miejsca rezerwowe nie mogą być przedmiotem obrotu, chyba, że w szczególnym
przypadku zgodę na dokonanie takiej czynności wyda Administrator.
5. Zakazuje się wykupywania przez firmy miejsc grzebalnych w celu ich
późniejszego odsprzedania. Administrator może jednak polecić wybudowanie kilku
piwnic rezerwowych, za których wykonanie, przy wykupie miejsca grzebalnego,
zapłaci dysponent grobu.
6. W przypadku, gdy pomimo dokonania rezerwacji zwłoki osoby zmarłej zostały
pochowane w innym miejscu grzebalnym, zarezerwowany plac przechodzi do
dyspozycji Administratora. W takim wypadku, jak również przy zrzeczeniu się praw
do grobu murowanego, Administrator nie wypłaca dysponentowi odszkodowania
oraz nie zwraca wniesionej już opłaty.
§ 13
1. Jeżeli na cmentarzu znajduje się zaniedbany i bezpowrotnie niszczejący grób
mający walory zabytku, to Administrator po upewnieniu się, że dotychczasowy
dysponent grobu jak i jego krewni nie są zainteresowani prolongatą i
przeprowadzeniem działań konserwatorskich – może udostępnić go innej osobie,
która przeprowadzi konieczne naprawy i otrzyma prawo do dochowania.
2. Procedura, o której mowa w ust. 1 wymaga uprzedniego zasięgnięcia opinii
Diecezjalnego Konserwatora Zabytków oraz publicznego podania informacji o
możliwości składania ofert.
3. Prowadzenie prac budowlanych i rewitalizacyjnych wymaga zastosowania się do
wskazań odpowiedniego konserwatora zabytków.
5
4. W zwyczajnych okolicznościach nie dokonuje się ponownego pochowku w
grobach, które posiadają wartość pamiątek historycznych (ze względu swą na
dawność lub osoby, które są w nich pochowane, lub zdarzenia, z którymi mają
związek) albo niepodważalną wartość artystyczną.
Zagospodarowanie cmentarza i prowadzenie na nim prac
§ 14
1. Wykonywanie jakichkolwiek prac na cmentarzu, zarówno osobiście, jak i na
podstawie zlecenia (załącznik nr 3), jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą
Administratora i w porozumieniu z zarządcą cmentarza, którego mianuje
Administrator. Powierzenie tych prac osobom lub firmom kamieniarskim odbywa się
na podstawie wydanego pozwolenia (załącznik nr 4).
2. Zezwolenie na prace budowlane i renowacyjne traci swoją moc po upływie
sześciu miesięcy od daty jego wydania.
3. W wykonywaniu prac związanych z kopaniem grobów Administrator cmentarza
dysponuje własnym grabarzem, przy zachowaniu przepisów o ochronie konkurencji i
konsumentów. Zasada ta obowiązuje również przy przygotowaniu miejsca
pochówku.
§ 15
1. Prace budowlane i renowacyjne mogą odbywać się wyłącznie w dni robocze w
godzinach otwarcia cmentarza. Odstępstwo od ww. reguły wymaga uprzedniej
aprobaty Administratora.
2. Wykonywanie prac budowlanych i porządkowych nie może zakłócać powagi
miejsca oraz kolidować z ceremoniami pogrzebowymi.
3. Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej
bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego
zabezpieczenia folią lub plandeką.
4. Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą być usunięte poza teren
cmentarza przez wykonującego pracę i na jego koszt.
5. W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą
zezwolenie.
6
6. Administrator i dozorca cmentarza mają prawo kontroli osób, pojazdów, sprzętu
oraz materiałów budowlanych, używanych w trakcie prac na cmentarzu.
7. Przed i po zakończeniu prac na cmentarzu należy sporządzić protokół (załącznik
nr 5,6).
§ 16
1. Wykonawca prac budowlanych i renowacyjnych odpowiada zarówno za
wyrządzone przez siebie szkody, jak i za szkody spowodowane przez jego
pracowników oraz inne osoby, którym zlecił prace na cmentarzu.
2. Administrator w zależności od zaistniałej szkody lub wywołanego zgorszenia,
posiada prawo do stałego lub czasowego zakazu działalności na cmentarzu
wykonawcy, który nie przestrzega obowiązujących norm (w tym niniejszego
Regulaminu).
Dokonywanie ekshumacji
§ 17
Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest dokonywana na wniosek osób
uprawnionych i powinna odbywać się w okresie od 16 października do 15 kwietnia.
Należy przy tym zachować przepisy i zarządzenia wydane przez odpowiednie
organy władzy państwowej.
Opłaty cmentarne
§ 18
1. Opłaty cmentarne wynikają z kosztów funkcjonowania cmentarza oraz
konieczności wykonania niezbędnych prac inwestycyjnych. Są one pobierane od
miejsca grzebalnego, a ich wysokość zależy od rodzaju grobu i jest ustalana przez
Administratora w porozumieniu z Radą Parafialną (Zał. Nr 7).
2. Dysponent grobu ziemnego winien uzyskać zezwolenie Administratora na
wzniesienie pomnika, nagrobka lub wykonania obmurowania grobu i wnieść opłatę z
tego tytułu, chyba, że uczynił to przy opłacie miejsca grzebalnego.
3. Opłaty za prawo do grobu pobierane są na okres 20 lat. W tym czasie nie jest
możliwe pochowanie innej osoby w grobie pojedynczym, z wyjątkiem urn. Po
7
upływie tego okresu prawo do grobu może zostać prolongowane. W przypadku
braku prolongaty grób może zostać poddany likwidacji, a miejsce wykorzystane do
pochowania innej osoby, z tym, że nowy dysponent grobu pokrywa koszty związane
z pogłębieniem grobu i pochowaniem znajdujących się w nim szczątków.
4. Ustala się, że okres karencji po upływie 20 lat wynosi 2 lata. Po upływie tego
okresu nagrobki na miejscach ponownie nieopłaconych przechodzą do dyspozycji
Administratora, a ich właścicielom nie przysługuje odszkodowanie.
5. Dysponent grobu murowanego wieloosobowego nie ma obowiązku uiszczenia
opłaty związanej z prolongatą. Wnosi jednak opłatę za pochowanie innych zwłok w
pozostałych wolnych miejscach. Ponadto zawsze partycypuje w kosztach odbierania
odpadów oraz utrzymania cmentarza.
6. Odzyskiwanie miejsc do pochówku w grobach murowanych jest dopuszczalne
jedynie po upływie 20 lat od ostatniego pochówku w danym pionie grobu. Należy
wtedy zadbać o pochowanie szczątków ludzkich na dnie grobu oraz zachować
procedury przewidziane przy ekshumacji zwłok.
7. Zestawienie wysokości ustalonych opłat znajduje się u Administratora.
Przepis końcowy
§ 19
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają
powszechnie obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności Ustawa o
cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz Instrukcja o Cmentarzu Parafialnym w
Diecezji Tarnowskiej z dnia 06 marca 2019 roku.
2. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1.03.2025
Administrator cmentarza
…..………………………..
(podpis Proboszcza)
8
Załącznik nr 2 do Regulaminu Cmentarza Parafialnego w Okocimiu.
Wymiary grobów.
Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą
spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków, z dnia 7
marca 2008 r. Dz.U.2008 nr 48 poz. 248):
Minimalne wymiary grobu ziemnego pojedynczego, w którym składa się trumnę ze
zwłokami dziecka do lat 6: długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m.
Pozostałe groby ziemne pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami
powinny mieć wymiary: długość 2,0 m, szerokość 1.0 m, głębokość 1,7 m. Groby
pojedyncze ziemne, w których składa się urnę, mają mieć wymiary: długość 0,5 m,
szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.
Groby murowane powinny mieć następujące wymiary minimalne:
a. pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,2 m, szerokość
0,8 m, głębokość 0,8 m;
b. Pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m,
głębokość 0,7 m.
Nagrobki pojedyncze – jedno pole grzebalne, orientacyjne wymiary.
Nagrobki podwójne – dwa pola grzebalne – orientacyjne wymiary.
Załącznik nr 3
Pełnomocnictwo do prowadzenia prac kamieniarskich na terenie
cmentarza parafialnego w Okocimiu
Ja niżej podpisany ………………………………………..............
(imię i nazwisko)
……………………………………………………………………..
(numer PESEL)
zamieszkały ……………………………………………………………………..
(adres)
udzielam pełnomocnictwa do prowadzenia w moim imieniu i na mają
rzecz czynności formalno-prawnych u Administratora cmentarza
parafialnego przy ul. Goetzów Okocimskich w Okocimiu.
Zakładowi kamieniarskiemu ....................................................................
……………………………………………………..……………………………
(nazwa, adres, imię i nazwisko właściciela)
w dniu / na okres ………………………………………………………………..
.……………………………………………………………………………………
(lokalizacja grobu)
…………………………………………………………………………………….
(rodzaj i zakres prac)
…………………………………….. ………………………………………….
(przyjmujący pełnomocnictwo)
(udzielający pełnomocnictwa)
Załącznik nr 4 do regulaminu cmentarza
Pozwolenie na wykonywanie prac kamieniarskich i wjazd na teren
Cmentarza Parafialnego w Okocimiu.
Udzielam pozwolenia na wykonywanie prac kamieniarskich Wykonawcy
Zleceniodawca ………………………………………………………………….
Dysponuję prawem do grobu na podstawie: ………………………………..
Lokalizacja: ……………………………………………………………………...
Rodzaj prac: …………………………………………………………………….
Termin wykonania ………………………………………………………………
Pobrano opłatę zgodnie z cennikiem z dnia ………….. 20 …………..r.
Oświadczam, że zapoznałem się z zasadami prowadzenia prac
kamieniarskich dotyczących usytuowania oraz wymiarów grobów i
nagrobków na terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu i przyjmuję do
stosowania.
………………………………………… ……………………………………
(podpis wykonawcy)
(podpis Administratora cmentarza)
Załącznik nr 5
Protokół przekazania terenu na wykonanie prac kamieniarskich na
terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu.
Administrator/Zarządca cmentarza parafialnego w Okocimiu przekazuje
teren ……………………………………………………………………………..
…………………………………… w dniu ……………………………………...
Wykonawca ……………………………………………………………………..
Zleceniodawca ………………………………………………………………….
Dysponuję prawem do grobu na podstawie…………………………............
Lokalizacja grobu i rodzaj prac ………………………………………………..
Rodzaj grobu ……………………………………………………………………
Wymiar obiektu …………………………………………………………………
Termin rozpoczęcia i zakończenia prac ……………………………………...
Opis sąsiednich grobów ……………………………………………………….
Inne uwagi ……………………………………………………………………….
…………………………………..
(przekazujący)
……..………………………………
(przyjmujący)
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU
Załącznik nr 6
Protokół odbioru terenu po wykonaniu prac kamieniarskich na
terenie cmentarza parafialnego w Okocimiu.
Administrator/Zarządca cmentarza Parafialnego w Okocimiu odbiera
teren w dniu……………………………………………………………………...
Wykonawca: …………………………………………………………………….
Lokalizacja i rodzaj prac ………………………………………………….
Prace zostały wykonane zgodnie / niezgodnie z protokołem przekazania
terenu z dnia …………………………………………………………………….
Uwagi
……………………………………………………………………………............
…………………………………………………………………………………….
……………………………………….. ………………………………………..
(przekazujący)
Wykonawca
(przyjmujący)
Administrator/Zarządca cmentarza
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU
Załącznik nr 7 do regulaminu cmentarza
OPŁATY CMENTARNE
Cmentarza Parafialnego w Okocimiu ważne od 1 marca 2025 roku
LP.
RODZAJ OPŁATY OKRES REZERWACJI WYSOKOŚĆ
OPŁAT(dotyczy
mieszkańców Parafii
Okocim)
UWAGI
1. Wykupienie grobu
jednomiejscowego
20 lat 500 zł
W przypadku osób spoza
Parafii zarówno przy
wykupieniu grobu ziemnego
czy murowanego
obowiązuje dodatkowa
opłata/ofiara na utrzymanie
cmentarza w wys. 1000,00
zł. Dotyczy to również
urządzenia nowego grobu
na istniejącym grobie przez
Dysponenta spoza Parafii.
2. Wykupienie grobu
dwumiejscowego
20 lat 500 zł
3. Wykupienie grobu
czteromiejscowego - 500 zł
4. Wykupienie grobu
dziecięcego, dziecko do 6 lat
20 lat Bez opłaty
5. Przedłużenie
ważności/prolongata/ grobu
jednomiejscowego
20 lat 500 zł
6. Przedłużenie
ważności/prolongata/ grobu
dwumiejscowego
20 lat 500 zł
7. Opłata za pochowanie kolejnych
zwłok w pozostałych wolnych
miejscach w grobie ziemnym i
murowanym
20 lat/grób ziemny
500 zł
8. Przedłużenie
ważności/prolongata/ grobu
dziecięcego, dziecko do 6 lat
20 lat 250 zł W przypadku osób spoza
Parafii Okocim opłaty za
prolongatę zwiększa się o
100% obowiązującej
stawki.
9. Postawienie pomnika/nagrobka
na grobie jednomiejscowym
Opłata jednorazowa 800 zł
10. Postawienie pomnika/nagrobka
na grobie dwumiejscowym
Opłata jednorazowa 800 zł
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU
Załącznik nr 7 do regulaminu cmentarza
11. Postawienie pomnika/nagrobka
na grobie czteromiejscowym
Opłata jednorazowa 800 zł
12. Postawienie pomnika/nagrobka
na grobie murowanym
wykupionym przed wejściem w
życie regulaminu
Opłata jednorazowa 10% wartości nagrobka
jednak nie mniej niż 1200
zł
Każdy nowy pochówek w
grobie wielomiejscowym
przedłuża okres trwałości
grobu po opłaceniu w
momencie pochówku lub w
dacie upływu wcześniej
opłaconego okresu.
13. Postawienie pomnika/nagrobka
na grobie dziecięcym, dziecko
do 6 lat
Bez opłaty Bez opłaty
14. Wykupienie miejsca na
urnę(grób ziemny)
20 lat 400 zł
15. Przedłużenie
ważności/prolongata/ miejsca na
urnę (grób ziemny)
20 lat 400 zł
16. Postawienie nagrobka na
grobie urnowym ziemnym
opłata jednorazowa 400 zł
OŚWIADCZENIE DYSPONENTA
Oryginał / Kopia *
Imię i nazwisko dysponenta
Adres zamieszkania
Legitymujący się dowodem osobistym (nr,
seria)
wydanym przez,:
Telefon kontaktowy
Dyspozycja
dotyczy grobu zmarłej/-ego
Nr kolejny
SEKTOR
Numer
Dysponentem grobu zostaję na okres
do:
1. Oświadczam, że nie ma sprzeciwu osób wymienionych w art. 10, ust. 1 Ustawy z dn. 31.01.1959 r.
o cmentarzach i chowaniu zmarłych, bym była/był dysponentem w / w grobu na cmentarzu
parafialnym w Okocimiu
Okocim, dn…………………… Podpis dysponenta: …………………………………………………………
2. Oświadczam także, że zapoznałem(am) się z regulaminem cmentarza
Okocim, dn…………………… Podpis dysponenta: ………………………………………………………...
Osoba przyjmująca oświadczenie: …………………………………………………………………………...
Podpis Administratora/Zarządcy cmentarza : ……………………………………………………
Okocim, dn……………………………….
Ustawa z dnia 31.01.1959, (tekst jednolity z 15.12.2015): art.10 ust. 1. :
1) pozostały małżonek,
2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),
3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),
4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo rodziców, dzieci
rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa itd),
5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha, pasierbowie).
WNIOSEK O LIKWIDACJĘ / ZEZWOLENIE NA LIKWIDACJĘ GROBU*)
………………………………………..
(imięi nazwisko dysponenta grobu)
…………………………………………
(adres zamieszkania)
………………………………………….
(tel. kontaktowy)
…………………………………………
(stopień pokrewieństwa z osobą zmarłą)
Okocim, dnia ………………………
Zwracam się z prośbą o likwidację / zezwolenie na likwidację*) grobu, zm………………………………....,
…………………………….……… ………, ur. …..…….……………. zm………………………………….
……………………..…………….. pochowanej / pochowanego*) na Cmentarzu Parafialnym w Okocimiu.
sektor: ………….Nr ………… i grobu zm……………………………………………………………….…...,
…..…………………………., ur. …….………………………… zm., ……………………………………..…
……………………..………….. pochowanej / pochowanego*) na Cmentarzu Parafialnym w Okocimiu*)
sektor: …………. Nr ………… .
Oświadczam, że jestem jedną z osób uprawnionych do dysponowania w/w grobem / grobami*) i że
pozostałe osoby uprawnione, wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i
chowaniu zmarłych - tekst jednolity (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 62) nie zgłosiły w tej sprawie sprzeciwu.
Oświadczam ponadto, że zrzekam się / nie zrzekam się*) prawa do grobu / grobów*) na rzecz
Administratora cmentarza*) i wyrażam zgodę na użycie ww. grobu / grobów*) do ponownego pochówku. /
a plac po zlikwidowanym / zlikwidowanych*) grobie / grobach*) pozostawiam jako rezerwację*).
*) Niepotrzebne skreślić
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) wyrażam zgodę na przetwarzanie i wykorzystywanie moich
danych osobowych niezbędnych do realizacji procedur związanych z likwidacją grobu oraz korespondencji z zakresu spraw
prowadzonych na cmentarzach komunalnych w Gminie Lubawka. Jednocześnie oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą
informacyjną
……………………………………………..…… …….……..….…………………………………….
Oświadczenie podpisano w obecności:
czytelny podpis osoby składającej wniosek-oświadczenie
Administratora/ Zarządcy cmentarza
(pieczęć i podpis)
Informacja dla osoby składającej wniosek-oświadczenie
Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 62)
Art.10.1 Prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
1) pozostały małżonek(ka),
2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),
3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA PW. TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ W OKOCIMIU
4) krewni boczni do 4stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo rodziców, dzieci
rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa itd),
5) powinowaci w linii prostej do 1stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha, pasierbowie).
Zgodnie z § 16 Instrukcji o cmentarzu Parafialnym w Diecezji Tarnowskiej Administrator
winien zadbać o utrwalenie imion zmarłych, których groby zostały całkowicie zlikwidowane
albo teren udostępniony nowemu dysponentowi grobu. W związku z powyższym nowy
dysponent zlikwidowanego grobu na swój koszt umieści małą tabliczkę z danymi zmarłych na
bocznej ścianie nowego grobu. Zasada ta nie dotyczy sytuacji związanej z ekshumacją i
przeniesieniem zmarłych na nowe miejsce pochówku, w tym przypadku utrwalenie imion
zmarłych należy do osób występujących o zgodę na ekshumację.
OŚWIADCZENIE OSOBY ZGŁASZAJĄCEJ POGRZEB
Okocim, dn. ............................. Numer pogrzebu ................/20…………
Ja ........................................................................zamieszkały(-a) w ...............................................................
PL. .......-..........poczta...................................................ul...................................................nr.........................
legitymujący(-a) się dowodem osobistym seria: ........... nr ........................................................................
w związku z pogrzebem ś.p. ........................................................................................................................
, pozostający do zmarłego/zmarłej w stopniu pokrewieństwa. .............................................................
, pragnący pochować w/w zmarłego/zmarłą w grobie na cmentarzu w OKOCIMIU
Nr kolejny grobu: …………………………; Sektor: ……………..; Numer: …………………....
oświadczam, że nie ma sprzeciwu osób wymienionych w art. 10, ust. 1 Ustawy z dn.
31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
.................................................................
czytelny podpis, imię i nazwisko
Oświadczam, że zapoznałam(em) się z regulaminem cmentarza.
.................................................................
czytelny podpis, imię i nazwisko
POTWIERDZENIE ADMINISTRATORA/ZARZĄDCY
Zmarły/a został pochowany w grobie ……………………………………………………………………………..
Numer kolejny .................... Sektor …………… numer ………………………………………….
Grób:
Grób ziemny: pojedynczy – podwójny
Piwniczka: pojedyncza – podwójna
Grób urnowy
Grób dziecięcy
Pobrano „pokładne” w wysokości…………………... zł., zgodnie z aktualnym cennikiem.
………….………………………………
czytelny podpis, imię i nazwisko -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ustawa z dnia 31.01.1959, (tekst jednolity z 15.12.2015): art.10 ust. 1. :
1) pozostały małżonek,
2) krewni zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie itd.),
3) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd.),
4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo dziadków, rodzeństwo
rodziców, dzieci rodzeństwa rodziców, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, wnuki rodzeństwa
itd),
5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (teściowie, zięć, synowa, ojczym, macocha,
pasierbowie).